Verrassend Vietnam

31 januari 2019 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zo, dat was even een verschil: aankomen in het frisse en regenachtige Hanoi. Na maanden warm weer is dit ook wel weer even lekker. Maar wat ons vooral opvalt : hier rijden ze gewoon weer rechts 😳. Sinds we vertrokken zijn alleen maar links gereden. Goed oppassen dus weer met oversteken en weer eerst naar links kijken... (of was het nou rechts? 🤔😉).
Na wat kou kleumen (15 graden en regen) toch maar de super goedkope north face imitatie jassen gekocht, altijd handig. Het hele gezin voor een prikkie een nieuwe jas...
We verkennen Hanoi te voet. Slapen in het old quarter en dit bevalt allemaal echt super goed. We vinden het een erg leuke stad. Hebben weer een dag mooi weer. Het eten is heerlijk en dus geniet Niña op haar verjaardag van een heerlijk Vietnamees verjaardag diner. We doen zelfs nog culturele dingen. Kortom: tot dusver helemaal blij met de keuze om naar Vietnam te komen, dat hadden we niet verwacht.

Vervolgens boeken we een boottour met overnachting naar de Lanha Bay, onderdeel van Halong bay. Super mooi, en Jiss en Biba vinden slapen op een boot wel heel cool en een beetje spannend... We genieten hier volop van deze 2 dagen. Prachtige omgeving.
Daarna reizen we naar Tam Coc. Het nog in opkomst zijnde  deel van Vietnam. Wat is het hier prachtig. Onze bungalow heeft schitterend uitzicht op de karst bergen. Met eromheen de rijstvelden en het daarbij horende plattelands  leven. We verkennen de omgeving per fiets, per boot; gaan naar prachtige pagoda, ontdekken weer heerlijk eten en beklimmen een berg voor prachtig uitzicht. Prachtig. Hier hadden we nog wel meer tijd kunnen doorbrengen... Heerlijk leven hier, alsof de tijd heeft stil gestaan.
Vanuit hier staat de nachttrein naar Hue op de planning: ook dit vinden de kinderen weer heel spannend 😉 maar het bevalt goed, zij slapen in ieder geval lekker...
In Hue zijn we bijna weggeregend en hebben we behalve de citadel, niets ondernomen, behalve weer genoten van heerlijk eten 😊
Hierna met de bus naar Hoi An (lang leve de tablets/nintendo want de rit zou 3 uur duren maar dat werden er meer dan 5), wat ook weer super mooi is. Ons hotelletje is een schot in de roos: de eigenaren hebben kleine kinderen waar met name Biba zich gelijk thuis voelt en volledig door het gezin wordt opgenomen. Super leuk en mooi om te zien. Ze kan hier weer lekker samen spelen. We doen hier rustig aan, verkennen de omgeving per fiets, per scooters, doen een cooking class, genieten van het mooi oude centrum, gaan naar het strand en genieten van... ja, weer het heerlijke eten.... 😳
Vanuit Hoi An vliegen we naar Ho Chi Minh stad. Hier merken we dat we wel een beetje "stad moe" zijn. Dus weinig zin om veel te ondernemen. Gelukkig hebben we een zwembad en is er een fitness zaal, kunnen we die kilo's van al het eten beetje eraf sporten (hoewel het eten hier is ook weer super 😬) . We bezoeken nog het interessante War Remnants Museum waar we erg onder de indruk zijn van alle foto's. Ook leuk: we vonden een supermarkt met veel Europese/ westerse producten. Liepen er alle 4 helemaal opgedraaid rond, zo blij om weer wat "bekends" te kunnen zien en kopen. De kinderen dolblij met de cracottes crackers van LU 😂. Helaas hadden ze niet de goede cote d'or chocolade waar Niña zo op hoopte...  Zo merk je dat er toch wat simpele dingetjes van thuis worden gemist...

Maar goed, we dwalen af... we wilden dus toch nog de stad ontvluchten en dus hadden we besloten naar Cát Tiên national parc te gaan. Hier slapen we in een homestay, weer bij een gezin met kinderen, in de zelfde leeftijd als Jiss en Biba. Dus zij amuseren zich hier super. De homestay is bijzonder: echt bij de mensen thuis, wel apart om dit zo van dichtbij mee te maken. En het mooie is dat Jiss en Biba het hier net zo fijn hebben als in een luxe hotel met alles erop en eraan... Het primitievere stoort hun totaal niet.
Maar ook de omgeving is prachtig. Bijna geen toeristen, deel uitmaken van het lokale, heeeeeele rustige leven en genieten van de prachtige natuur. Cyriel mag nog alleen op Gibbon trek waarbij hij het geluk heeft de prachtige gibbons goed te kunnen zien. Ook het primates rescue centre maakt veel indruk, fantastisch werk wat deze mensen hier doen. En de geluiden wat de gibbons maken is prachtig (zie filmpje).
We gaan nog per fiets door het nationale park en we spotten nog apen. Ook hier willen we eigenlijk niet weg, zo mooi. En zo heerlijk hoe deze mensen leven: geen haast, geen drukte. Meerdere keren zeiden wij tegen elkaar: wat laten wij in Nederland ons toch gek maken...

Kortom: Vietnam heeft ons enorm verrast. Het heerlijke eten, vriendelijke mensen, prachtige plekken en omgeving en gezellige steden... Dit hadden we echt niet verwacht en zijn dus blij met de onverwachte keuze die we hebben gemaakt om hier naartoe te gaan.

Inmiddels zijn we, via 1 overnachting in Bangkok, aangekomen op Ko Samui: dit wordt dus Thailand DEEL ll... Eerste indruk is dat het heel mooi en leuk lijkt te zijn, maar we laten ons weer verrassen. Daarover volgende x meer.

Wat betreft onze planning: we vliegen 26 februari vanaf Bangkok naar Dubai. En dan op 6 maart naar het altijd mooie en fijne Zuid Spanje.... 😊 We komen weer steeds dichterbij ons kikkerlandje, MAAR dat duurt gelukkig nog even...
Want wij willen nog steeds niet naar huis hoor 😬 en zoals jullie wellicht uit het verhaal kunnen opmaken, gaat het nog steeds erg goed met ons.

Veel liefs van ons.

1. (Juf)José:
    31 januari 2019
    Ook nu weer een prachtig verhaal en heel mooie foto’s. Je kunt wel merken dat jullie hiervan met het hele gezin genieten. Geniet ook maar weer van het volgende hoofdstuk. Veel groetjes en een knuffel voor de kids.👋
  2. Laura:
    Geweldig!!! 😘
  3. WIL VAN NUNEN:
    31 januari 2019
    Wat een mooi verhaal weer. Blijf genieten!
  4. Maddy Renkens Hesemans:
    31 januari 2019
    Mooi om te lezen prachtige foto's om te bekijken. Wij genieten met jullie mee
  5. Mirjam en John:
    31 januari 2019
    Weier ein prechtig verhaol mit sjoon plaetjes. Blief geneite.
  6. Phil Schaeken:
    31 januari 2019
    De belevenissen hebben jullie weer mooi beschreven en wat zijn de foto's prachtig ! Dat portret van die oude man en die oude vrouw, de kinderen die zich omarmen, de schitterende natuur, de kleurige lampions, teveel om op te noemen. Ga verder met unieke indrukken opdoen en avonturen beleven, en hou ons op de hoogte. Groetjes 'oet Zitterd '!
  7. Manon:
    Hallo allemaal,
    Het klinkt echt heerlijk! Geniet er maar van!
    En inderdaad, waar maken we ons hier allemaal druk om. Groetjes xxx
  8. Nicole Papavoine:
    31 januari 2019
    Geweldig om jullie via deze weg te volgen. Heerlijk om zo mee te mogen genieten. Geniet er van en nog veel plezier!!!
  9. Marlies:
    1 februari 2019
    Alweer een prachtig verhaal en super mooie foto's. Blijf gezond en geniet verder van jullie avontuur!! Liefs en Groetjes
  10. Harold:
    3 februari 2019
    Zoals zo vaak gezegd maar tis echt waar wat een geweldig avontuur! Als dit voorlees aan Tygo en Finn luisteren ze heel aandachtig. Geniet vak alle mooie dingen en het lekkere eten. En in Spanje natuurlijk voetballen bij Barcelona😁
  11. Netty Nijssen:
    3 februari 2019
    Ik neem telkens weer de tijd om alles te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    wat een super reis en wat zien jullie er goed uit.
    Dit is niet voor iedereen weggelegd maar wat een mooie ervaring om samen tedoen!!!
    Op naar het volgende verhaal!! Ben voorzichtig en let goed op elkaar.
    Dikke knuffel Netty.
  12. Floortje Wartenbergh:
    3 februari 2019
    Wow! Wat een prachtige reis maken jullie...ik ben net begonnen met het lezen van jullie blog, nadat ik met Niña in contact kwam doordat jullie onze Airbnb in Málaga boekten.... Meteen een grappige overeenkomst: wij hebben een Landrover Defender met een daktent erop. Geen big 5 hier, maar wel ook een prachtige omgeving hier om in rond te reizen! Grappig om via dit blog onze toekomstige gasten alvast een beetje te leren kennen. Ik wens jullie nog veel mooie reiservaringen! Groet, Floortje, Casa Los Gielos, Málaga