Mooi, heet, vriendelijk, schoon en heerlijk Australië...

7 november 2018 - Noosaville, Australië

Jaaa daar zijn we weer. Inmiddels ruim 2 weken op weg met onze "camper".

Dus tijd om jullie weer eens bij te praten, maar waar moeten we beginnen?!

Vanuit Cairns gingen we via tussenstop in het prachtige Palm Cove naar Port Douglas. Onderweg komen we erachter dat de airco slechts 5 minuten werkt, hierna blaast hij lekkere warme lucht 😳

Mijn god, wat is het warm, het is maar een stukje rijden maar we zweten het ding uit... Zoals ook in de nacht. Slapen met de deuren wagenwijd open, ramen open en hopen dat er niets akeligs naar binnen vliegt of kruipt... Gelukkig viel dat laatste mee maar van lekker slapen was geen sprake. En Jiss en Biba liggen ocharm bovenin... Dus de volgende dag geïnvesteerd in een ventilator: het meest luxe ding in onze "camper". 😉 Wat een genot. We slapen al iets beter...

We verkennen de omgeving, zien veel mooie stranden, bezoeken de Mossman Gorge en rijden door naar Daintree Forest en cape tribulation. Mooi regenwoud, nog mooiere stranden... Onbeschrijflijk. We slapen een nachtje in het woud, ook spannend. Niña kroop deze keer wat vroeger de camper in en uiteraard bleven de deur en het raam deze nacht dicht.

Dag erna doen we een veelbelovende krokodillen tocht wat helaas geen succes is, geen krokodil te bekennen. Jammer.

We rijden naar een campground in Etty bay: en wat een pareltje! Hier zien we de Cassowary, hij komt zelfs tot bijna in onze camper. We staan pal aan het strand, ontmoeten veel lokale Aussies en genieten hier volop. Willen eigenlijk niet weg maar ja, er staat nog een hoop op de planning en we weten niet hoeveel tijd we precies nodig hebben voor alles...

Dus hup, weer verder kilometers maken. Hadden we al verteld hoe warm het is onderweg? 🙄 Pff soms echt niet te doen. We horen van de locals dan ook dat het extreem warm is voor de tijd van het jaar, maar dat dit voor ons dutchies vast fijn is... Nou, een paar graden minder was ook prima geweest. No worries zeggen ze hier (zelfs de TomTom zegt dit, tot grote hilariteit van Jiss) , dus dat wordt ons motto dan ook.

Via mission Beach en andere paradijselijke stranden in die regio stoppen we voor een nachtje op een heuse kinder camping: waterpark, glijbanen, groot zwembad, springkussen enz, een feestje voor de kinderen. Van tevoren wel even duidelijk gemaakt dat dit maar voor 1 nachtje was want natuurlijk wilden ze hier nog wel langer blijven...  Dag erna weer verder zweten om naar Bowen te rijden en hier pal aan de zee te kamperen. De harde wind zorgde voor de eerste koele nacht! Heerlijk.

Hierna door naar Airlie beach. Wat een leuke plek,. Dat bevalt ons wel. We laten ons goed informeren over de mogelijkheden om de Whitsundays te bezoeken. We willen hierbij rekening houden met de kinderen: boottocht lijkt ons super leuk maar of Jiss en Biba hier blij van worden een hele lange dag, met de nodige tijd snorkelen en nodige uren varen, vragen we ons af. En dan nog maar de vraag of ze niet zeeziek worden... Hmm... Dat moet anders.

En ja, wat is dan nog beter: de Whitsundays en het great barrier reef zien vanuit de lucht, zonder de kinderen (die vervelen zich waarschijnlijk toch na 10 minuten vliegen). Dus gelijk voor de volgende dag kunnen regelen: Niña kan een laatste vrije stoel in een helicopter hebben tegen een leuke prijs en Cyriel mag 3 uur later met een vliegtuigje dezelfde route vliegen 😍

En ja wat je dan ziet is niet te bevatten. Het lijkt niet echt, het lijkt een foto waar je naar kijkt... Zooo onbeschrijflijk mooi!! Dat uur vliegen is zo om (ook wel blij want op het laatste toch wel een sterke maag nodig). Wat een herinnering: dit is er eentje om nooooooit meer te vergeten, waauw (de mensen die ons ook op Facebook of Instagram volgen zijn al gebombardeerd met foto's hiervan).

Ook hier vinden we het weer jammer weg te moeten, maar er is nog zoveel meer wat we aan excursies willen doen.... Althans, dat was het plan...

Om de kilometers te breken stoppen we nog in het niet zo aantrekkelijke Yeppoon, waar we na een eerste regenbui lek worden gestoken door de muggen. De volgende stop is gelukkig weer een prachtige: agnes water, met weer het strand voor de deur. En eindelijk voor het eerst een veilige zee om te zwemmen (geen krokodillen of dodelijke kwallen meer). Helaas op de camping maar 1 nachtje plek dus het was van korte duur. Dus hop, weer verder naar Bundaberg.

Volgende plan was vanuit Bundaberg nog te kunnen snorkelen in great barrier reef...

Wat dus niet is door gegaan... Ontzettend duur voor 1 dag, wat we het geld na lang wikken en wegen eigenlijk niet waard vinden (prijzen waren in 1 jaar tijd flink gestegen). En we hebben het al vanuit de lucht gezien... Oké, daar leggen we ons na een paar biertjes dan maar bij neer... No worries.

Misschien dan nog leuke tour vanuit de volgende plek: Hervey bay.

Jaaa, die tour vinden we, halve dag in totaal met een beetje snorkelen, beetje varen en dolfijnen en schildpadden spotten. En passend binnen ons budget 😍

Een uur voor vertrek kregen we helaas bericht dat deze tour niet doorging 😭😭 de wind is te hard... We balen enorm. Ander optie is vanuit hier nog Fraser island te doen. Deze kosten voor een gezin voor 1 dag vinden we echt belachelijk. Dus ook dat skippen we. Helaas...

Tja, de keuzes die je als reiziger moet maken zijn niet mild 😜 volgende dag vanuit tin can bay kunnen we wel iets doen wat binnen ons budget past:dolfijnen van dichtbij zien en eten geven! Wat een superleuke ervaring. (niet helemaal passend in het natuurlijk gedrag van die beesten maar och, als zelfs de Australische overheid het goed vindt dan zal het wel oké zijn, no worries)

Het is inmiddels iets minder heet tijdens de ritten en de afstanden minder ver dus dat is erg fijn.

Vanuit de dolfijnen doorgereden naar Noosa, waar een super uitgelaten sfeer heerst op straat, vanwege de Melbourne Cup deze dag. Erg gezellig en mega uitgedoste vrouwen. Jiss wil het liefste weg bij deze drukte en harde muziek en Biba staat mee te dansen op de muziek.

Hier in Noosa blijven we de komende dagen want we zijn inmiddels in de buurt van Brisbane en we hoeven maandag het campertje pas in te leveren. We staan weer op een camping met een super locatie, pal aan de rivier. Gelukkig is er stevige wind want anders is het niet uit te houden...

En dan zijn al 3 maanden om. Wat gaat de tijd snel... We realiseren ons dat we nog lang hebben te gaan maar het besef dat er al 3 maanden om zijn is ook wel even slikken... Hier mag wat ons betreft (nog lang) geen einde aan komen!

En ja, mensen die zich afvragen of Australië ons bevalt? JA, heel erg goed. We staan te kijken van de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen, maar ook van de openbare plekken/ voorzieningen die bestaan uit Bbq's, speeltuinen, toiletten, parken : daar kunnen wij in Nederland een voorbeeld aan nemen. Ontzettend schoon en netjes.

Ondanks dat het hier super bevalt hebben we toch besloten om op 26 november verder te vliegen, en wel naar Bali! We zijn hier dan wel een keertje geweest maar toen ook goed bevallen en heerlijk om naartoe te gaan. Hier komen de ouders van Niña ons ruim 2 weken bezoeken, erg leuk en hier verheugen wij en zeker de kinderen zich erg op. We hebben besloten de kerstdagen en oud en nieuw in Thailand door te brengen, en ook hier krijgen we erg gezellig bezoek uit Nederland!!

Zoals misschien uit het verhaal al blijkt: de kinderen doen het nog steeds super. Ze maken op iedere camping nieuwe vriendjes en vriendinnetjes, waarvan ze dan ook iedere keer weer afscheid moeten nemen, wat minder leuk voor ze is. Ze verstaan het Engels inmiddels erg goed, we staan er van te kijken. Antwoorden in het Engels is wel lastig nog (Jiss probeert volop wat soms zorgt voor hilarische zinnen), maar wordt geoefend.

Verder merken we dat we wat minder goed georganiseerd zijn dan wanneer je thuis of op 1 vaste plek bent. De hoeveelheid spullen wat wij en de kinderen al zijn vergeten is best ernstig 😬 (van was nog op de waslijn laten hangen tot flessen douchegel en het bodyboard en de duikbril van de kinderen aan toe). Oeps. Hopelijk vindt de Sint ons straks op Bali, dan kan hij ons nieuwe brengen 😉. En verder....