Kilometers vreten in Namibië

29 augustus 2018 - Opuwo, Namibië

De laatste 3 nachten in Okaukuejo in Etosha... Daar waren we gebleven...

We hadden van tevoren al gelezen en gehoord dat dit beste campsite zou zijn om wild te spotten aan het waterhole... Niets is minder waar. Wat een plaatje. We zeiden vaker tegen mekaar: het lijkt niet echt te zijn waar we nu zitten.

Prachtige zonsondergang, giraffes, neushoorns, olifanten, zebra's... En dat allemaal tegelijk, 50 meter van onze tent af. Dan denk je wel: is dit wil echt?

Ook hadden we geluk de mooiste plek op de hele camping te hebben. Tentje open ritsen en dan zo het wild zien lopen richting waterhole.... (wel even schrap zetten tegen de kou want poeh... Dat valt tegen die nachten)

Jiss zei al na 1 nacht: nou, hier wil ik wel blijven wonen met de jeep en de tenten... (voor de familieleden en vrienden: niet schrikken... Jiss krijgt niet altijd zijn zin...) Biba vond vooral het zwemmen het leukste. Beiden vonden de eekhoorntjes rondom onze plek erg leuk, deze kregen genoeg te eten die dagen ;)

Op de 2e dag de jeep weer ingepakt om zelf op safari te gaan want de big 5 was nog niet compleet... In alle vroegte de wekker en dus weer die tenten inklappen en alles in de jeep proppen (de structuur is er inmiddels wel uit).

Ondanks alle inspanningen is het hier niet gelukt.. Het luipaard is ons nog steeds niet gelukt vast te leggen... Hier rust toch een vloek op lijkt het... Tot ergernis van Cyriel. Ook de leeuwen niet gezien en die had Jiss hoog op zijn lijstje staan.

Maar niet getreurd... We zijn Namibië nog niet uit EN hebben Zuid Afrika nog voor de boeg... Bah wat een vervelend vooruitzicht.

Na Etosha stond Opuwo op de planning. Wat een prachtige lodge/camping komen we terecht..hier trakteren we ons op een wijntje aan het zwembad en morgen gaan we hier eens lekker dineren.. (instant noodles zijn ook lekker maar niet heel rijk aan vitaminen en we willen geen scheurbuik;))

We zijn vooral naar Opuwo gekomen om kennis te maken met de Himba. Lokale stammen die hier nog leven volgens de traditionele manier. Leek ons erg interessant, ook voor de kinderen.

Bij aankomst in Opuwo ervaarden we voor het eerst een "ander" Namibië. We wilden naar de supermarkt want wij vonden dat we weer een en ander nodig hadden aan eten en drinken...

We werden belaagd door bedelaars, met name vrouwen en kinderen, de ellende straalde er vanaf... Cyriel bleef met Jiss buiten bij de auto (ja, er blijken weleens daktenten gestolen te worden) en ik met Biba de lokale supermarkt in... Ook dit is weer een belevenis op zich. Muziek staat er hard dus Biba ging gelijk met haar billetjes schudden ( dit zag ze de lokale meiden immers ook doen), haha dit beviel haar wel. Maar in de supermarkt liepen ook een hoop traditionele mensen, wat "anders" uitziende mensen en dronken mensen (het is immers weekend en al na 1 uur) die haar aankeken of aanraakten en hierdoor was ze erg onder de indruk en zei na 5 minuten: 'ich wil noe gaon...'. Cyriel was buiten inmiddels omringd door tig opdringerige mensen en kinderen. Ook Jiss was hier erg van onder de indruk, zeker omdat het leeftijdsgenootjes waren. Een kindje vroeg aan Biba om potloden, die zag hij in de auto liggen maar Biba weigerde er een weg te geven (ze waren nieuw). Toen we eenmaal waren weggereden en wij e.e.a hadden uitgelegd legde ze na een paar minuten 3 potloden apart en zei ze: die mag hij de volgende keer wel hebben (ze snapt niet dat deze volgende keer niet komt maar de boodschap kwam wel bij haar binnen).

Na een zwembad en WiFi middagje gingen we de volgende ochtend met gids naar de Himba. Eerst producten kopen om de Himba kado te geven en toen met de 4wd crossen naar hun plek.

Daar lijkt de tijd wel echt stil te hebben gestaan.. Ongelooflijk. De mensen lopen er nagenoeg naakt rond, de kinderen hebben geen speelgoed, huisjes zijn piepklein en gemaakt van klei.. Ze leven van met name geiten en koeien en een soort pap.

Het dorpje liep uit om kennis te komen maken met ons, vooral de kinderen waren in trek en de Himba kinderen vonden Jiss en Biba maar wat interessant. Er werden veel handjes geschud. Hier kennis gemaakt met verschillende rituelen en handelingen en vooral de indrukken in ons opgenomen.

Na 15 minuten was de uitspraak van Jiss: nou hier is het heel gezellig, ik zou hier best willen wonen... Lijkt me heel leuk. Wij stonden perplex, Biba viel hem bij en ze meenden het beide. Nina heeft toch maar even uitgelegd dat dat echt niet gaat gebeuren. Zo zie je maar hoe kinderen anders naar dingen kijken en hoe flexibel ze zijn.

Bij vertrek konden we nog armbandjes en andere dingetjes kopen. Dit werd een erg opdringerige gebeurtenis, minder prettig. Biba zei weer: 'ich wil noe gaon...' Ze viel erna ook gelijk om van de slaap... Zoveel indrukken.

Wij waren de hele dag onder de indruk van deze ochtend... Contrast kon niet groter zijn want wij gingen lekker aan het  luxe zwembad liggen de hele middag 🤔. We vinden de foto's van deze ochtend een mooie en goede indruk geven.

Na Opuwo gingen we richting Palmwag. Niet ver op de kaart maar in werkelijkheid een behoorlijke rit door onverharde wegen... Kinderen lijken inmiddels gewend aan de lange afstanden rijden want de uren gaan over het algemeen erg gezellig voorbij.

Palmwag is een soort oase in de woestijn, erg apart. Dit is de eerste camping waar geen hekken geplaatst zijn en hier worden wel eens olifanten en leeuwen gespot, spannend!! Onze plek op de camping is weer fantastisch mooi.. Afgelegen en uitzicht op de oase.

We wilden hier op safari maar ontzettend duur en verwachtingen zijn niet enorm hoog dus uiteindelijk een heerlijke relax dag gehad aan het zwembad. Alleen de nachten wat minder... Ooit al eens in een daktent gelegen met storm? 😲

Vandaag een hele lange reisdag gehad en in combinatie met een slechte nacht was dat niet erg succesvol... De auto ruikt nu aardig zuur 😷, Biba was deze keer de pineut... Ze lijkt oververmoeid.

Maar goed, we zijn er. We blijven 2 nachten in hotel hebben we besloten en dan nog 2 nachten met de jeep op pad... De laatste bestemming in Namibië.

Nu in het hotel ons de luxe permitteren uit te eten.. De Nederlandse kindertjes (en volwassenen) hebben honger 😉.