De finale van Namibië.

6 september 2018 - Swakopmund, Namibië

De laatste bestemming in Namibië.. En wat voor een..

Na 1 heerlijke dag uitslapen, tutten, uitgebreid ontbijten, dolfijnen spotten vanaf het strand en zelfs wat winkelen hadden we weer veel zin om richting Sesriem en de Sossusvlei te rijden... Nou ja, Cyriel en ik hadden zin. De kinderen vragen inmiddels de hele tijd: hoe lang is het rijden, hoe vaak moet dat nog, hoeveel kilometer is dat, kunnen we niet hier blijven, moeten we naar die duinen enz. Haha, tja 't zijn en blijven kinderen. Met al onze overtuigingskracht hun duidelijk gemaakt dat we dit echt niet willen missen, en zij dus ook echt niet. Dus met het koelkastje vol geladen en de nodige snoep ter afleiding weer op pad gegaan.

Na ongeveer drie kwartier werd Biba weer verdacht stil, kon ze niet onder woorden brengen wat er was, zag bleek en hoefde ze zelfs niets te snoepen of een lollie (!!!), toen voelden we weer nattigheid... Zou ze dan toch wagenziek zijn hier op die wegen? Na een tabletje tegen reisziekte en weer onze overtuigingskracht laten gelden (ze wilden beide echt terug) toch verder gereden (nog maar zo'n 4 uur te gaan 🙈)... We twijfelden zelf ook enorm wat we moesten doen, want het was erg sneu te zien dat ze zich zo slecht voelde... Maar ja, we zijn natuurlijk niet naar Namibië gekomen om een van de hoogtepunten aan onze neus voorbij te laten gaan.. Dus hoppa, even doorzetten...

Verder rijden hield dus vanaf dat moment in: Cyriel achterin naast Biba met een afwas teiltje in het midden, niet te hard rijden en muziekjes draaien om af te leiden. En het werkt!!

Ze kreeg weer praatjes en het zeuren om snoep was weer terug op het oude niveau. Gelukkig, zij blij, wij blij.

En wat waren wij blij want wat een prachtige omgeving tijdens deze rit... Ontzettend mooi. Weer een mooie zonsondergang op de camping (we zijn er aan gewend), kinderen even zwemmen en dan morgen vroeg op om op tijd bij de duinen te zijn.

De volgende ochtend in het donker de tenten weer ingeklapt en de laatste kilometers richting de duinen en de sossusvlei afgelegd... Ook weer schitterend!!  We hadden Jiss en Biba uitgedaagd de dune 45 te beklimmen, en ja hoor, ze hadden er zin in en waren dus ook in een mum van tijd op de top. Knap! Daar genoten van het mooie uitzicht en toen natuurlijk het leukste deel, de afdaling. Maar niet via het gebaande pad maar gewoon op de billetjes en rollend en rennend door het zand (mag dat? Geen idee... 😉)

De kinderen genoten en wilden nog een keer.. Haha zagen wij niet zo zitten en we wilden voor het echt te warm werd naar de sossusvlei. Hier kon de 4 wheel drive weer aan gezet, tot groot plezier van Jiss, en dus lekker crossen naar het eindpunt. Vanaf hier nog stuk lopen door het zand (pittig maar we horen niemand klagen) en toen veel foto's gemaakt op deze prachtige plek. We waren Biba even kwijt maar die lag ineens op de grond even te chillen zoals ze zelf zei.. (zie foto)

Wat een bijzondere omgeving is dit. Het werd warmer en moesten nog terug naar auto ploeteren dus na tijdje weer gegaan.. De kinderen dikke complimenten gemaakt want wij voelden het wel in de benen zeg maar... Ze vonden het super leuk vandaag en dus net zo blij als ons dat we toch hebben doorgezet naar hier te komen.

Om de terug reis te onderbreken brachten we 1 nacht in Solitaire door (bekend geworden door Nederlander Ton van der Lee die hier een boek over heeft geschreven, en dit plekje tot een enorm succes heeft gemaakt, erg leuk om te lezen). Hier dus de beroemde appeltaart gekocht en toen naar onze privé camping. Ja we waren de enige gasten. Och ja, dan maar met een biertje aan het zwembad, wat ellendig...

Morgen laatste uren rijden hier in Namibië, tot in Swakopmund. Waar we de jeep met tenten moeten inleveren. Helaas want wat was dit een bijzondere en mooie manier om dit prachtige land te ontdekken. Maar ook fijn, weer de was te kunnen doen, op de bank te kunnen zitten, en de alledaagse dingen weer even op te pakken.

Inmiddels zijn we dus al 4 nachten in onze Airbnb in Swakopmund en dit bevalt heerlijk... We missen het kamperen en daarmee het buitenleven wel maar waarderen de andere dingen ook wel. Swakopmund bevalt ons erg goed, relaxte sfeer, gezellig centrum, lekker eten en een super leuke airbnb.

De dagen vliegen om; waarmee vragen we ons zelf weleens af... Vandaag onder andere wat wandelen, tennissen op het strand, naar de speeltuin aan het strand, wassen en strijken, de kinderen onderwijzen, hardlopen, boodschappen doen enz. Tijd te kort dus. Overmorgen vliegen we naar Kaapstad en daar hebben we super veel zin in! Maar Namibië zullen we zeker gaan missen...

1. Fieke:
    6 september 2018
    Wauw wat geweldig fantastisch toch det ger dit allemoal kent doon mit zn 4kes! Ontzettend trots op uch en jaloers mer aaf en toe auch blie det weer hie lekker edere daag weite wie de daag lup mit de kiendjes. Is toch auch neet niks allemoal. Ger doot het fantastisch.
    Geniet dervan sjatjes xxx
  2. Marlies Lauers-Schrijen:
    6 september 2018
    Zat al in spanning af te wachten naar jullie nieuwe avonturen. Alweer wouw! Blijf genieten met z'n viertjes!
  3. Ester:
    6 september 2018
    Wauw wat een foto's!! Nu wil ik ook!!
  4. Netty Nijssen:
    6 september 2018
    Is toch een droom om dit mee te maken!
    Heel veel plezier!!
    Netty
  5. Anna Spanjaard:
    6 september 2018
    Super leuk bericht weer. Er staat jullie veel luxe fe wachten er ook even heerlijk is. Én een kleine verassing 😀 say Hi to the morgen city en geniet van al het moois daar. 💋
  6. Anna Spanjaard:
    6 september 2018
    Wat een mooi bericht weer. Er staat jullie een hoop moois en luxe te wachten in Kaapstad, én een kleine verassing.m. Say Hi to the mother city en geniet van al het moois en al het lekkers.
  7. Manon:
    6 september 2018
    Pas zo kort weg en al zoveel indrukken!
    Hier is het al waow, laat staan als je er echt bent, haha.
    Geniet lekker verder saampjes en bedankt dat ik dit van "zo dichtbij" kan meemaken!
    Knuffel voor jullie allemaal!
  8. Friedje:
    7 september 2018
    Bedankt voor jullie verhalen. We genieten een beetje mee😀

Cyriel geweldige foto’s maak je beroep ervan🤪
  9. Friedje:
    7 september 2018
    Geen woorden voor.....😀, te gek!
  10. Manon:
    Waaw, heel erg mooi!
    De foto’s kunnen zo in de boekjes!
    Geniet er samen van!
    Groetjes Manon x
  11. Phil Schaeken:
    7 september 2018
    Niña, weer bedankt voor je eerlijke verslag. Het is niet een 'mooi-weer-verhaal' met alleen maar positieve berichten, want dat zou ongeloofwaardig zijn. Eveneens prachtige foto's, vooral die van die vogel met die gele snavel, schitterend ! En dan die met Jiss en Biba, met hun armen over elkaars schouders, ontroerend !
    Ik ben serieus aan het denken aan een fototentoonstelling met reisverslag, wanneer jullie weer terug zijn in Sittard. Daar wil ik wel aan meehelpen. Heb al bepaalde ideeën hiervoor.
    Weer fijne ervaringen / indrukken toegewenst tijdens de komende reisweek en groetjes van opa Phil aan Jiss en Biba !👐
  12. Joshua:
    het is weer een mooi verhaal en de foto's (wat een plaatjes )super 'groetjes
  13. Riet Evers:
    8 september 2018
    In een woord geweldig en prachtig !
  14. William Ippel:
    9 september 2018
    Cyriel luipaard nog gevonden? In Namibie is de kans klein. Als jullie in ZA naar kruger gaan is de kans een stuk groter. Tip: praat veel met de mensen op de kampen en in kruger hebben ze vaak een kaart hangen waar met spelden dieren zijn gespot die dag of de dag er voor worden aangegeven. Ook in het park stoppen en vragen ze zijn dat is onze ervaring meer gewend dan in Etosha waar iedereen als wilde een kant op scheuren. Wij zijn inmiddels weer terug en de eerste school week zit er weer op. Onderweg naar Numatoni hebben we nog 2 cheeahs gespot die een maaltje op het oog hadden helaas had de gnoe hen ook door dus de jacht werd afgeblazen en ze verdwenen weer in het hoge gras. Zelf ben ik de dag erop nog met een drive mee geweest omdat de rest geen zin had maar niks bijzonders gezien ja een zwarte neushoorn maar die hadden we. Zelf al meermaals gespot. Maar er zit ook maar 5% van alle cheeta's in het park de rest loopt er buiten.

We wensen jullie nog veel moois toe op jullie rondreis. Groetjes William, Marianne, Angelica en Ivana
  15. Corrie de Zeeuw van de Pol:
    10 september 2018
    Van oma Pfennings jullie toegang tot het blok gekregen. Bijzooder fijn om jullie te mogen volgen. Wat heb ik genoten van jullie reisverslag en bijzondere foto's . Ik gan mijn micromineralen van Namibie opnieuw bekijken. Ik kijk uit naar het vervolg van jullie reis
  16. Nicole Papavoine:
    13 september 2018
    War een genot om met jullie mee te mogen reizen en alle verhalen te lezen en foto`s te zien.